Περιγραφή θέματος
Πρακτικές προτάσεις για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
Το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό περιβάλλον περιλαμβάνει πρακτικές προτάσεις και αποτελεσματικές επικοινωνιακές δραστηριότητες για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, που συμπληρώνουν την επιμόρφωση στο σύστημα από απόσταση εκπαίδευσης των Διαδρομών με δραστηριότητες και εξειδικευμένες προτάσεις.
- 1
Διδακτική
- Διδασκαλία ξένης/δεύτερης γλώσσας σε παιδιά: Η χρήση ιστοριών στην τάξη Φάκελος
Στο θεωρητικό μέρος του άρθρου γίνεται αναφορά στον διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας που εφαρμόζει ο διδάσκων προκειμένου να διδάξει σε παιδιά και στη χρησιμότητα των ιστοριών στη διδακτική αυτή διαδικασία. Η αφήγηση ιστοριών αποτελεί κατάλληλη στρατηγική μάθησης για την παιδική ηλικία, καθώς τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με το αφηγηματικό πλαίσιο των ιστοριών στη μητρική τους γλώσσα. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εμπλουτίσουν και να συνδυάσουν τις ιστορίες με διάφορες δραστηριότητες και με τον τρόπο αυτό να προωθήσουν την πολυαισθητηριακή προσέγγιση. Στο δεύτερο μέρος δίνεται μια διδακτική πρόταση μέσα από έναν μύθο. Γίνεται περιγραφή της διδασκαλίας και δίνονται παραδείγματα δραστηριοτήτων κατάλληλων για παιδιά 8-12 ετών, ενώ υπάρχει και συνοδευτικό ηχητικό αρχείο με την αφήγηση του μύθου.
- Η διάσταση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης Πηγή πληροφοριών
Η διάσταση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας.
Γιατί είναι απαραίτητη η εφαρμογή των θεωρητικών αρχών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας.
- Σχεδιασμός μαθήματος Πηγή πληροφοριών
Το άρθρο έχει ως στόχο να παρουσιάσει τη θεωρία σχετικά με το σχεδιασμό του μαθήματος και την πρακτική εφαρμογή της σε συγκεκριμένο σχέδιο μαθήματος. Αρχικά, παρουσιάζονται οι παράμετροι που θα πρέπει να λάβει υπόψη του ο διδάσκοντας κατά τον σχεδιασμό του μαθήματος έτσι ώστε να εκπληρωθεί ο διδακτικός του σκοπός. Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι φάσεις διδασκαλίας του μαθήματος και τέλος, παρουσιάζεται ένα πλάνο μαθήματος στο οποίο εφαρμόζεται η θεωρία στην πράξη.
Αναλυτικότερα:
Επιγραμματικά, οι παράμετροι που θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα πλάνο μαθήματος είναι ο τίτλος, το θέμα, ο χρόνος, τα υλικά, οι στόχοι, το επίπεδο γλωσσομάθειας, το δυναμικό και η δυναμική της τάξης, η διάταξη της τάξης, οι διδακτικές αρχές, η κοινωνική μορφή εργασίας, η εισερχόμενη πληροφορία, το αναμενόμενο εξερχόμενο προϊόν, η εργασία για το σπίτι, η αξιολόγηση, η σύνδεση με τα προηγούμενα-επόμενα και η διάθεση των μαθητών. Οι φάσεις της διδασκαλίας, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τους στόχους του μαθήματος, ενδεικτικά είναι η εισαγωγή, η παρουσίαση, η ερμηνεία, η εξάσκηση, η εφαρμογή και το κλείσιμο/ολοκλήρωση. Στο τέλος, δίνεται και ένα παράδειγμα σχεδίου μαθήματος για τη διδασκαλία τις επιχειρηματολογίας και με θεματική τα συνθήματα και τη ζωγραφική στους τοίχους (γκράφιτι), στο οποίο αναλύονται τόσο οι παράμετροι που αναφέρθηκαν παραπάνω όσο και οι φάσεις διδασκαλίας.
- Σύγχρονες Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις Πηγή πληροφοριών
Η μέθοδος CLIL και σχετικές διδακτικές προτάσεις
- Ανάλυση λαθών. Διδακτική πρόταση Πηγή πληροφοριών
Σύντομο άρθρο/διδακτική πρόταση, το οποίο εξετάζει συγκεκριμένα είδη των λαθών που κάνουν οι μαθητές της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας καθώς και τους τρόπους διαχείρισής τους κατά τη διδασκαλία.
- 2
Αξιολόγηση
- Κατανόηση προφορικού λόγου Πηγή πληροφοριών
Ανάπτυξη στρατηγικών και δραστηριότητες
Η Κατανόηση του Προφορικού Λόγου (ΚΠΛ) αποτελεί μια πολύ σημαντική δεξιότητα επικοινωνίας απαραίτητη στην καθημερινή ζωή. Γι΄ αυτό συμπεριλαμβάνεται σε όλες τις γλωσσικές εξεταστικές διαδικασίες και στις εξετάσεις Πιστοποίησης Επάρκειας της Ελληνομάθειας (ΠΕΕ). Στις εξετάσεις ελληνομάθειας είναι πάντα το δεύτερο μέρος της εξέτασης και ακολουθεί την κατανόηση γραπτού λόγου.
- Παραγωγή προφορικού λόγου Πηγή πληροφοριών
Ανάπτυξη στρατηγικών και δραστηριότητες
Το κεφάλαιο με τίτλο Παραγωγή προφορικού λόγου αναπτύσσει αρχικά σύντομη θεωρία που αφορά στους τρόπους ανάπτυξης/καλλιέργειας της παραγωγής προφορικού λόγου στους μαθητές. Στη συνέχεια παραθέτει ασκήσεις/δραστηριότητες για διαφορετικά επίπεδα και ομάδες μαθητών οι οποίες είναι κατάλληλες για την εξάσκηση των μαθητών στον προφορικό λόγο αλλά και για την προετοιμασία τους για το πιστοποιητικό ελληνομάθειας.