Περιγραφή θέματος
Άρθρα για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
Το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό περιβάλλον περιλαμβάνει πρακτικές προτάσεις και αποτελεσματικές επικοινωνιακές δραστηριότητες για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, που συμπληρώνουν την επιμόρφωση στο σύστημα από απόσταση εκπαίδευσης των Διαδρομών με δραστηριότητες και εξειδικευμένες προτάσεις.
- 1
Διά Βίου Μάθηση
- Διά βίου μάθηση Πηγή πληροφοριών
Το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει βασικά στοιχεία αρχών και εκπαιδευτικής μεθοδολογίας της εκπαίδευσης ενηλίκων. Για την εκπόνησή του αξιοποιήθηκε σύγχρονη σχετική βιβλιογραφία, καθώς και εκπαιδευτικό υλικό από παρόμοια εκπαιδευτικά προγράμματα. Επιδιώχθηκε το περιεχόμενό του να βρίσκεται σε σχέση αλληλεπίδρασης με τους εκπαιδευόμενους, παρέχοντάς τους εναύσματα για δημιουργικό προβληματισμό, σκέψη και δράση.
- Διά βίου μάθηση - Παράρτημα Πηγή πληροφοριών
Ασκήσεις-Δραστηριότητες
- Εκπαίδευση ενηλίκων και εκπαίδευση από απόσταση: Νέες προκλήσεις για το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας Πηγή πληροφοριών
Σύμφωνα με την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία στην εκπαίδευση ενηλίκων συμπεριλαμβάνονται όλες οι σχεδιασμένες δραστηριότητες διδασκαλίας και μάθησης –ανεξαρτήτως του επιπέδου και του χαρακτήρα τους –, οι οποίες έχουν ως σκοπό την ολοκληρωμένη προσωπική ανάπτυξη και τη δημιουργική ένταξη των ενηλίκων –με βάση την ηλικία, τους κοινωνικούς τους ρόλους, την αυτοαντίληψη τους– ως προσώπων, εργαζομένων και ενεργών πολιτών στο κοινωνικοπολιτικό, πολιτισμικό και οικονομικό γίγνεσθαι. Οι παραπάνω εκπαιδευτικές δραστηριότητες εντάσσονται –για λόγους μεθοδολογικούς– σε δύο κύριους κλάδους: α) στη γενική εκπαίδευση ενηλίκων, που σχετίζεται πρωτίστως με την ψυχο-κοινωνική, συναισθηματική και προσωπική ανάπτυξη του ατόμου και β) στην αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση και προώθηση των καταρτιζόμενων στην απασχόληση, που σχετίζεται πρωτίστως με την επαγγελματική ανάπτυξη και την κοινωνική/επαγγελματική κινητικότητα.
- 2
Θεωρία γλώσσας
- Το ρηματικό σύστημα της νέας ελληνικής Πηγή πληροφοριών
Ζητήματα ορολογίας και περιγραφής
Το άρθρο εξετάζει διάφορα προβλήματα σχετικά με την ορολογία που χρησιμοποιείται για την περιγραφή των τύπων του ρήματος σε παραδοσιακές και πιο πρόσφατες γραμματικές της ελληνικής.
- 3
Διδακτική
- Διδασκαλία δεύτερης γλώσσας για ακαδημαϊκούς σκοπούς Ι Πηγή πληροφοριών
Εισαγωγή στο πεδίο και εφαρμογές γλωσσολογικών αναλύσεων
Στο συγκεκριμένο άρθρο εξηγούμε τι σημαίνει διδασκαλία δεύτερης γλώσσας για ακαδημαϊκούς σκοπούς (Γ2ΑΣ), πώς ξεκίνησε, τα είδη Γ2ΑΣ και κάποιες βασικές έννοιες στη διδασκαλία Γ2ΑΣ.
- Εναλλακτικές Μέθοδοι Διδασκαλίας Γ2 Πηγή πληροφοριών
Το παρόν άρθρο ασχολείται με δύο μεθόδους διδασκαλίας της δεύτερης/ξένης γλώσσας (Γ2): (α) μάθηση με υποβολή, και (β) ολική φυσική αντίδραση. Και οι δύο μέθοδοι αναπτύχθηκαν κατά τις δεκαετίες τέλη 1960-80 και θεωρούνται εναλλακτικές (non-mainstream) μέθοδοι, καθώς δεν έχουν τύχει ευρείας αποδοχής σε σύγκριση με την Οπτικοακουστική Μέθοδο ή την Επικοινωνιακή Προσέγγιση.
- Λεξικά, σώματα κειμένων και το φαινόμενο της πολυσημίας στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας Πηγή πληροφοριών
Μια λέξη λέγεται «πολύσημη», όταν έχει περισσότερες από μία σημασίες. Οι σημασίες μιας πολύσημης λέξης δεν είναι αυθαίρετες, αλλά συνδέονται μεταξύ τους μέσω γνωσιακών μηχανισμών, όπως είναι η εννοιακή μεταφορά. Αυτό που διακρίνει τις σημασίες μιας πολύσημης λέξης είναι η διαφορετική συμπεριφορά της σε διαφορετικά περιβάλλοντα – κάθε σημασία δηλαδή είναι συνδεδεμένη με διαφορετικά μοτίβα συνεμφάνισης.
Το παρόν άρθρο παρουσιάζει αρχικά το θεωρητικό πλαίσιο της πολυσημίας και στη συνέχεια δείχνει πώς μονόγλωσσα λεξικά (της νέας ελληνικής) και σώματα κειμένων μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία του φαινομένου της πολυσημίας. Τονίζεται η ανάγκη καλλιέργειας δεξιοτήτων αναφοράς στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας και προτείνονται σχετικές δραστηριότητες. Η διδακτική αξιοποίηση λεξικών πόρων έχει ως στόχο την προώθηση της αυτονομίας των μαθητών.
- Τα μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Πηγή πληροφοριών
Τα μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας «με βάση το περιεχόμενο» και η αξιοποίησή τους στη διδασκαλία της δεύτερης και ξένης γλώσσας
Το κείμενο αρθρώνεται γύρω από δύο άξονες: α. ένα θεωρητικό, ο οποίος περιλαμβάνει αναφορές σε γενικότερα ζητήματα διδασκαλίας μιας δεύτερης γλώσσας, αποσαφηνίζει όρους που χρησιμοποιούνται στη γλωσσική διδασκαλία και παρουσιάζει τα πιο διαδεδομένα μοντέλα για συνδυαστική διδασκαλία γλώσσας – περιεχομένου και β. έναν εφαρμοσμένο, ο οποίος περιλαμβάνει διδακτικές εφαρμογές και παραδείγματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται στη γλωσσική διδασκαλία κείμενα και διδακτικό υλικό από διάφορα επιστημονικά πεδία, με στόχο την ανάπτυξη εκ μέρους των μαθητών ιδιαίτερων επικοινωνιακών δεξιοτήτων και την καλλιέργεια του ακαδημαϊκού λόγου, ο όποιος θεωρείται απαραίτητος κατά τη διδασκαλία της μητρικής και τη διδασκαλία της δεύτερης / ξένης γλώσσας.
- Η έννοια της διαβάθμισης στην κατασκευή ΑΠ για τη διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας Πηγή πληροφοριών
Στόχος της εργασίας αυτής είναι να καταδείξει τον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται τα καινούργια ΑΠ για τη διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας που προτείνονται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας σε συνεργασία με ερευνητές από διάφορα ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας, προκειμένου να διαμορφωθεί μια κοινή πρόταση για τον προσδιορισμό των επιπέδων ελληνομάθειας και την υλοποίησή τους σε διαφορετικά διδακτικά πλαίσια.
- Η διαβάθμιση μορφοσυντακτικών φαινομένων στα θεματικού τύπου ΑΠ: ειδική εφαρμογή στην ενότητα ‘Στοιχεία Ταυτότητας’ Πηγή πληροφοριών
Ο σχεδιασμός ενός Αναλυτικού Προγράμματος (εξής ΑΠ) είναι πρώτα απ’όλα μια διαδικασία λήψεως αποφάσεων: αποφάσεις σχετικά με το τι, τις μονάδες (units) που θα το αποτελούν και το πότε, την ακολουθία (sequence) με την οποία αυτές θα εμφανίζονται κατά την εφαρμογή του στο διδακτικό περιβάλλον της τάξης. Τα δύο αυτά στοιχεία με τη σειρά τους οδηγούν σε προβλέψεις σχετικά με τον τρόπο που μπορεί να διαβαθμιστεί το αντίστοιχο υλικό προς όφελος τόσο των μαθητών που θα εκτεθούν σε αυτό όσο και των διδασκόντων που θα το εφαρμόσουν. Eπηρεάζουν, επομένως, τόσο τον ρόλο του μαθητή όσο και την αυτενέργεια του διδάσκοντα στην προσπάθειά του να ανταποκριθεί στις ανάγκες πολλών διαφορετικών κοινών-στόχων και να καλύψει όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά περισσότερες πτυχές της γλώσσας-στόχου.
- Ο γραπτόϛ συνομιλιακόϛ λόγοϛ στη διδασκαλία τηϛ ξένηϛ γλώσσαϛ Πηγή πληροφοριών
Το συγεκριμένο άρθρο παρουσιάζει ενός νέου είδους λόγου, τον γραπτό συνομιλιακό, όπως υλοποιείται όταν δύο ή περισσότεροι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω υπολογιστή σε πραγματικό χρόνο. Στο άρθρο συσχετίζεται ο γραπτός συνομιλιακός λόγος με «συγγενή» είδη λόγου, όπως η προφορική συνομιλία πρόσωπο με πρόσωπο, η ασύγχρονη γραπτή επικοινωνία, η επικοινωνία με γραπτά μηνύματα μέσω κινητών τηλεφώνων κ.ά. Επιπλέον περιγράφεται διεξοδικά το είδος λόγου που αναπτύσσεται όταν οι μαθητές της ξένης γλώσσας επικοινωνούν στο περιβάλλον της Σύγχρονης Γραπτής Συνομιλίας (ΣΓΣ) στην τάξη.
- Ο σχεδιασμός του ξενόγλωσσου μαθήματος Πηγή πληροφοριών
Προτάσεις στα πλαίσια των σύγχρονων προσεγγίσεων
Το άρθρο αυτό θα επικεντρωθεί σε ένα συγκεκριμένο άξονα της διδακτικής πράξης, το σχεδιασμό του μαθήματος της ξένης γλώσσας. Θα εξετάσει το ρόλο του σχεδιασμού στη διδακτική διαδικασία και θα αναλύσει τους στόχους και το περιεχόμενό του.
- H ανάπτυξη της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας μέσα στις συμβατικές τάξεις Πηγή πληροφοριών
Στο άρθρο αυτό θα γίνει, καταρχάς, λόγος για τα ιδιαίτερα γνωρίσματα και τις ιδιαίτερες γλωσσοδιδακτικές ανάγκες των μαθητών που ξεκινούν τη φοίτησή τους στο δημοτικό σχολείο προερχόμενοι από ένα διαφορετικό πολιτισμικό και γλωσσικό υπόβαθρο. Στόχος μας είναι να δείξουμε ότι η κατάκτηση της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας δεν πραγματοποιείται αυτόματα και αβίαστα, μέσω της ώσμωσης με το κοινωνικό περιβάλλον, αλλά χρειάζεται συστηματική και συντονισμένη προσπάθεια τόσο από τον μαθητή όσο και από τον διδάσκοντα. Προς την κατεύθυνσή αυτή θα επιχειρήσουμε στη συνέχεια του άρθρου να παρουσιάσουμε ένα μοντέλο το οποίο αξιοποιεί παιδαγωγικές, ψυχολογικές και γλωσσολογικές θεωρίες και προτείνει στους/στις εκπαιδευτικούς ένα πλαίσιο δράσης για την καλύτερη προσέγγιση των μαθητών με διαφορετικό γλωσσικό υπόβαθρο μέσα στις συμβατικές τάξεις. Οι βασικές αρχές και προτάσεις αυτού του μοντέλου υλοποιούνται με μια σειρά από διδακτικές τεχνικές και στρατηγικές. Κατά την παρουσίαση και συζήτηση αυτών των προτάσεων, δίνουμε παραδείγματά τους με βάση τα εγχειρίδια ορισμένων γνωστικών αντικειμένων του Δημοτικού σχολείου, προκειμένου να διαπιστώσουν οι εκπαιδευτικοί ότι οι προτάσεις αυτές μπορούν να βρουν εφαρμογή και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
- 4
Κατάκτηση / Εκμάθηση γλώσσας
- Το γλωσσικό εισαγόμενο στην κατάκτηση και την εκμάθηση της Γ2 Πηγή πληροφοριών
Στο παρόν άρθρο συζητούμε το ρόλο και τα είδη του γλωσσικού εισαγόμενου στη διδασκαλία Γ2. Αρχίζουμε με βασικούς όρους και σημαντικά ερωτήματα στα οποία επιχειρούμε να απαντήσουμε παρακάτω. Κατόπιν δείχνουμε ότι στην Οπτικοακουστική Μέθοδο, η οποία βασίζεται στη θεωρία του Συμπεριφορισμού, το γλωσσικό εισαγόμενο λειτουργεί ως μοντέλο προς μίμηση ενώ στη Φυσική Μέθοδο, που έχει επηρεαστεί από τη Γενετική γλωσσολογική θεωρία, το γλωσσικό εισαγόμενο θεωρείται ως έναυσμα για τη γλωσσική μάθηση∙ η τελευταία θεωρείται κυρίως δημιουργική γνωστική διεργασία που αναπτύσσεται βάσει της έμφυτης βιολογικής γνώσης των αρχών και παραμέτρων της Καθολικής Γραμματικής. Η έκθεση σε κατανοητό γλωσσικό εισαγόμενο με στόχο την επικοινωνία συντελεί στη διαισθητική/υπόρρητη γνώση της γραμματικής της Γ2, που είναι η βάση για την αυθόρμητη χρήση της, ενώ η διδασκαλία κανόνων γραμματικής συντελεί μόνο στην ανάπτυξη της ρητής γνώσης της Γ2 που συχνά δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιστάσεις αυθόρμητης επικοινωνίας. Μετά τα παραπάνω σκιαγραφούμε τη Διδασκαλία Βάσει της Γλωσσικής Επεξεργασίας (ΔΒΓΕ) του εισαγόμενου. Η ΔΒΓΕ προτείνει δραστηριότητες γλωσσικού εισαγόμενου που έχει δομηθεί έτσι ώστε για να γίνει κατανοητό το νόημά του οι διδασκόμενοι πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα και τα γραμματικά στοιχεία της Γ2. Το άρθρο τελειώνει με την υπόθεση της διεπίδρασης σύμφωνα με την οποία το γλωσσικό εισαγόμενο γίνεται κατανοητό και μπορεί να βοηθήσει την ανάπτυξη της Γ2, όταν υπάρχει διεπίδραση και διαπραγμάτευση του νοήματος.
- Γνωστική εξέλιξη, έφεση και εκμάθηση γλωσσών σε μικρά παιδιά στην Ελλάδα: μια διαφορετική προσέγγιση Πηγή πληροφοριών
Οι περισσότερες σύγχρονες θεωρίες σχετικά με την έφεση στην εκμάθηση μιας ξένης/δεύτερης γλώσσας αφορούν μόνο τους ενήλικες μαθητές. Οι διάφορες περιγραφές που έχουν ως αντικείμενο το συγκεκριμένο θέμα σχετίζονται αποκλειστικά με περίπλοκες γλωσσικές ικανότητες οι οποίες ερευνώνται μέσω αρκετά πολύπλοκων γλωσσικών δοκιμασιών. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο είναι ανέφικτο να εξετάσει κάποιος ή να περιγράψει την έφεση στην παιδική ηλικία, αφού οι γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών δεν έχουν πλήρως αναπτυχθεί και συνεχίζουν να εξελίσσονται, οπότε η αποτύπωσή τους είναι δυσχερής. Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες υποστηρίζουν τη συσχέτιση μεταξύ των γενικότερων γνωστικών ικανοτήτων των μαθητών και της επιτυχίας τους στην εκμάθηση μιας ξένης/δεύτερης γλώσσας. Η κύρια πρόταση που διατυπώνεται στις συγκεκριμένες μελέτες είναι, λοιπόν, πως κάποια ξεχωριστά, επιμέρους στοιχεία των συνολικών γνωστικών ικανοτήτων μπορούν να αποτελούν μέρη της γλωσσικής έφεσης στα παιδιά.
Το παρόν άρθρο ερευνά την παραπάνω πρόταση μέσω της παρουσίασης εμπειρικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε διάρκεια 3 χρόνων (2001-2004) σε παιδιά 5-9 ετών με μητρική γλώσσα την ελληνική, τα οποία παράλληλα μάθαιναν αγγλικά ως ξένη γλώσσα. Τα πορίσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι τα μικρά παιδιά διαθέτουν γλωσσική έφεση και ότι οι γενικές γνωστικές δεξιότητες, όπως η μνήμη και η αναλυτική ικανότητα, είναι πολύ καλοί προγνώστες επιτυχίας στην εκμάθηση της ξένης/δεύτερης γλώσσας. Μάλιστα, αυτές οι γνωστικές ικανότητες φαίνεται πως βελτιώνονται με την πάροδο του χρόνου και άρα η γλωσσική έφεση διαφοροποιείται.
- Δείκτες επιστημικής τροπικότητας στον γραπτό λόγο μαθητών της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας: μια έρευνα βασισμένη σε σώματα κειμένων Πηγή πληροφοριών
Η παρούσα μελέτη αφορά την περιοχή της Επιστημικής Τροπικότητας στη Νέα Ελληνική και έγινε με τη βοήθεια έρευνας που βασίστηκε σε σώματα κειμένων. Είναι μια συγκριτική ανάλυση μεταξύ σωμάτων κειμένων αλλόγλωσσων (από διάφορα μητρικά γλωσσικά περιβάλλοντα) χρηστών της Νέας Ελληνικής και Ελλήνων φυσικών ομιλητών, που αποτελεί και την ομάδα ελέγχου. Αναλύθηκε μια σειρά επιστημικών δεικτών στη βάση της συχνότητας εμφάνισής τους, έτσι ώστε να διευρευνηθούν οι τρόποι με τους οποίους οι αλλόγλωσσοι εκφράζουν την επιστημική τους στάση, σε σύγκριση με τους Έλληνες φυσικούς ομιλητές.
- Μαθησιακό φορτίο Πηγή πληροφοριών
Ένα βασικό ζήτημα που ανακύπτει συνεχώς στα θέματα τα σχετικά με το λεξιλόγιο στη Γ2 είναι ο καθορισμός της γνώσης του μαθητή σε σχέση με τις λέξεις τις οποίες καλείται να κατακτήσει στη γλώσσα-στόχο. Με δεδομένο ότι οι λέξεις δεν αποτελούν μεμονωμένα γλωσσικά στοιχεία, αλλά λειτουργούν ως φορείς ποικίλων μορφολογικών, σημασιολογικών και πραγματολογικών χαρακτηριστικών, η εκμάθηση και η διδασκαλία τους συνιστούν σύνθετες και πολυδιάστατες διαδικασίες. Το άρθρο αυτό εισάγει την έννοια του «μαθησιακού φορτίου» (learning burden) στο λεξιλόγιο της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας και δίνει μια εναλλακτική πρόταση για την εκμάθηση και τη διδασκαλία των λέξεων η οποία λαμβάνει υπ’όψιν της τόσο τα τρία συστατικά της λεξικής γνώσης (μορφή-σημασία-χρήση, Nation 2001) όσο και τα επίπεδα γλωσσομάθειας του Συμβουλίου της Ευρώπης.
- Είδη λαθών και αντιμετώπισή τους Πηγή πληροφοριών
Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι να εξοικιώσει τους διδάσκοντες της ελληνικής ως Γ2/ΞΓ με τους όρους 'λάθος' και 'ανάλυση λαθών' που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της εκμάθησης και διδασκαλίας των ξένων γλωσσών. Επιπλέον, προτείνει με τους οποίους τα λάθη των μαθητών μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διδασκαλία με θετικά αποτελέσματα.
- Δεύτερη/Ξένη γλώσσα και στρατηγικές κατανόησης λεξιλογίου: μελέτη περίπτωσης Πηγή πληροφοριών
Στόχος της έρευνας που παρουσιάζεται στο παρόν άρθρο είναι να ανιχνεύσει τις στρατηγικές που υιοθετούν οι διδασκόμενοι την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα στις Στρατιωτικές Σχολές Αξιωματικών Σωμάτων στην Ελλάδα με σκοπό να κατανοήσουν το λεξιλόγιο στον γραπτό λόγο. Κατά τη διάρκεια αυτής της έρευνας οι διδασκόμενοι απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο, ενώ οι διδάσκοντές τους έδωσαν συνέντευξη. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα συμφραζόμενα και οι γενικότερες γνώσεις που ο έχει ο διδασκόμενος τη δεύτερη ή ξένη γλώσσα σχετικά με ένα θέμα - οι οποίες υποβοηθούνται από τις υπόλοιπες λέξεις μέσα στην πρόταση- παίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην κατανόηση του λεξιλογίου. Αυτό το συμπέρασμα πιθανόν επιβεβαιώνει τη δύναμη του συνταγματικού άξονα στην πρόταση, αλλά κυρίως ενισχύει την ολιστική προσέγγιση όλων των θεμάτων που σχετίζονται με τη διδασκαλία του λεξιλογίου. Η διαδικασία της τριγωνοποίησης των αποτελεσμάτων ενίσχυσε την αξιοπιστία της έρευνας.
- Η διδασκαλία της συνοχής στο επίπεδο Β2 Πηγή πληροφοριών
Στο άρθρο αυτό γίνεται λόγος για τη διδασκαλία της συνοχής στο Β2 επίπεδο ελληνομάθειας. Ύστερα από μια εισαγωγή για τη συνοχή και την αποσαφήνιση του όρου «κειμενικοί δείκτες», καθώς και για την επικράτησή του τελευταίου έναντι του όρου «διαρθρωτές», γίνεται εκτενής αναφορά στη διδασκαλία της συνοχής στο Β2 επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας ως υλικό τα γραπτά υποψηφίων στις εξετάσεις επάρκειας της ελληνομάθειας, παρουσιάζονται και αναλύονται τα συχνότερα λάθη σε σχέση με τη χρήση των μηχανισμών συνοχής, ενώ στη συνέχεια διατυπώνονται συγκεκριμένες προτάσεις για τη διδασκαλία και την εμπέδωση του φαινομένου.
- 5
Κοινωνιογλωσσολογία
- Διαβάζοντας ειδησεογραφικά άρθρα στη Γ2 Πηγή πληροφοριών
Στόχος του παρόντος άρθρου είναι να εξετάσει πώς δημοσιογραφικά άρθρα από τον τύπο θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία της Γ2. Μετά από μια σύντομη βιβλιογραφική ανασκόπηση των τρόπων με τους οποίους η επικοινωνιακή/κειμενοκεντρική προσέγγιση εφαρμόζεται στη διδασκαλία της Γ2, καθώς και των συχνότερων προβλημάτων που επισημαίνονται σχετικά με την προσέγγιση αυτή, θα επιμείνουμε στα πλεονεκτήματα που θα μπορούσε να έχει η εφαρμογή ενός πλαισίου διδασκαλίας που να αποσκοπεί στην κριτική γλωσσική επίγνωση.
- Χιούμορ, κριτικός γραμματισμός και Γ2 Πηγή πληροφοριών
Στόχος του παρόντος άρθρου είναι να εξετάσει αν και με ποιους τρόπους το χιούμορ μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της Γ2. Μετά από μια σύντομη βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικά με το χιούμορ και τη γλωσσική διδασκαλία, παρουσιάζουμε ορισμένες βασικές έννοιες για την κοινωνιογλωσσολογική ανάλυση του χιούμορ.