Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας

ΓΛ.ΕΝ-2: Σύνταξη
(ΓΛ.ΕΝ-2: Σύνταξη)

syntax

Η ενότητα γλωσσικής ενίσχυσης της σύνταξης απευθύνεται σε φοιτητές νεοελληνικών τμημάτων εκτός Ελλάδας και σε αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, με στόχο την ενίσχυση της συντακτικής επίγνωσης και τη σύνδεση της συντακτικής γνώσης με τις δομές που συναντάμε στον λόγο όσων μαθαίνουν τη νέα ελληνική (ΝΕ) ως δεύτερη γλώσσα (Γ2). Εξετάζονται επιλεγμένα ζητήματα που θεωρείται ότι παρουσιάζονται λιγότερο συχνά στα εγχειρίδια διδασκαλίας για αλλόγλωσσους ή ότι προκαλούν δυσκολίες στους μη φυσικούς ομιλητές της ΝΕ, όπως το άρθρο, οι ονοματικοί προσδιορισμοί, η συμφωνία, η έλλειψη του υποκειμένου, οι προσωπικές αντωνυμίες, οι αποτελεσματικές και οι συμπληρωματικές προτάσεις, οι συγκριτικές δομές ή μερικοί τρόποι έκφρασης της επιρρηματικής έννοιας του τόπου και της ρηματικής άρνησης.

Η παρουσίαση κάθε θέματος βασίζεται στις νεότερες γραμματικές της ΝΕ και στις μελέτες για την κατάκτηση και τη διδασκαλία του και δίνει έμφαση στις πλευρές του ζητήματος που περιλαμβάνει το νέο αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία της ΝΕ ως Γ2. Αποτελείται από παραδείγματα από τον γραπτό και προφορικό λόγο μη φυσικών ομιλητών της ΝΕ, την παρουσίαση του ζητήματος με έμφαση στα σημεία που συνήθως προκαλούν δυσκολίες και ασκήσεις.

Σημαντικό ρόλο για την ενότητα παίζει το φόρουμ (ομάδα συζητήσεων). Αυτόν τον χώρο τον διαμορφώνουμε από κοινού όλοι όσοι συμμετέχουμε στις «Διαδρομές»: κάνουμε ερωτήματα και θεωρητικές ή πρακτικές προτάσεις, απαντάμε σε ερωτήσεις και ζητήματα που θέτουν οι άλλοι συμμετέχοντες, σχολιάζουμε και κάνουμε παρατηρήσεις για τον λόγο των μη φυσικών ομιλητών και για τη σύνδεση των συντακτικών θεμάτων με τη διδασκαλία στην τάξη.